Recensie: Conversations with Friends - Sally Rooney

Frances is 21 jaar oud, koel en observerend. Ze studeert en doet samen met haar beste vriendin Bobbi aan poetryslams in Dublin, waar ze gespot worden door journalist Melissa. Frances raakt tegen wil en dank onder de indruk van haar en haar echtgenoot Nick, die nooit echt is doorgebroken als acteur. Wat aan het begin een onschuldige flirt lijkt, groeit al snel uit tot een vreemd soort intimiteit. Frances probeert haar leven geordend te houden, maar haar relaties ontsnappen steeds meer aan haar greep. Dan probeert ze iets radicaals: van moment tot moment leven.

Uitgever
Faber & Faber

Hoe ik het vond
Ik ben al een lange tijd benieuwd naar Normal People van Sally Rooney, maar deze is aan de prijzige kant - zeker de vertaling (zie review hier). Ik vond deze bij Waterstone's en kocht het in de 'buy one get one half price'-actie. Ik koop graag Engelstalige boeken als ik weet dat ze redelijk gemakkelijk te lezen zullen zijn: ze zijn vaak iets goedkoper en het voelt toch iets fijner om het origineel te lezen in plaats van een versie die ook nog door de filter van een vertaler is gegaan.

Wat ik ervan vond
Conversations with Friends lijkt een heel simpel boek, en is het in essentie ook. Het gaat over de eenentwintigjarige Frances en haar ex en beste vriendin Bobbi die het stel Melissa en Nick leren kennen op een feestje. Melissa is kunstenares, Nick een acteur die zijn beste tijd gehad lijkt te hebben. Melissa maakt een fotoserie over Frances en Bobbi en hierdoor trekt het gekke kwartet meer en meer naar elkaar. Nick en Frances ontwikkelen gevoelens voor elkaar en zo gaat het verder.

De titel van het boek, Gesprekken met vrienden, is goed gekozen - dialoog overheerst, en is overigens ook niet afgebakend met aanhalingstekens. Dit haalt de grens tussen conversatie en gedachten weg, wat prettig werkt, en de vraag van of het verschil er eigenlijk toe doet vervaagt.

Wat ik mooi vond aan het boek was hoe simpel het is. Frances is geen gecompliceerde hoofdpersoon en schrijft veel over hoe ze zich zelf voelt maar meer over wat anderen zeggen. Ze lijkt haar meningen te baseren op die van haar beste vriendin Bobbi, en dit gedeelte van het verhaal vertelt mooi hoe persoonlijk en uniek relaties zijn - het hele gekke kwartet dat ik eerder noemde blijft zich ontwikkelen en aan het eind van het boek lijkt dit ook niet helemaal afgesloten - wat mij vaker aan het denken zette over mijn eigen relaties met vrienden en familie.

Minder leuk is het soms overheersende idee dat ik een simpele chick flick las, soms vroeg ik me af wat dit boek zo anders maakte dan een dergelijk boek. Ik weet het nog steeds niet precies, maar ik denk dat Rooney erg goed is in het gebruiken van simpel dialoog om een mooi punt te maken. Wat dit punt precies is weet ik nog niet precies - relaties, ziektes, alles komt aan bod - maar ik ben in ieder geval heel benieuwd naar Normal People, dat ik uiteindelijk toch stiekem heb gekocht.

Eindoordeel ****